Klíma nélküli hűsítő tippek a nyári melegben

hűsítő tippek

A hosszú napokon át tartó nyári meleg, olykor már „forró” napok még az egészséges emberek szervezetét is megterhelik, sok esetben a pihentető alvás hiányában még fáradság, türelmetlenség, feszültség is felléphet. Az otthoni, munkahelyi meleg ellen sokan a legegyszerűbb megoldáshoz nyúlnak, bekapcsolják a klímát. Azonban a globális szinten folyamatosan növekvő klímahasználat, még energiatakarékos klímák esetén is növekvő energiaigényt jelent, ami sok esetben nem megújuló energiaforrásokból származik, így végső soron hozzájárul a globális felmelegedéshez, aminek köszönhetően még melegebb lesz … Ezen túl a szervezetünknek sem tesz jót a nagy hőingadozás a klimatizált helyiség és a szabad levegő között, és sokkal nehezebben viselhető el a meleg, ha hosszú ideig a hűvösben vagyunk. Ha a Te otthonodban sincs klíma vagy mielőtt a klímakapcsolóhoz nyúlnál, próbáld meg apró trükkökkel lehűteni magad és a lakást! Íme néhány hűsítő tipp!

Kezdjünk egyből egy bónusz hosszú távú tippel!

+1: Fontold meg a fák ültetését!

Igen, igen, a fák ültetési ideje ősszel és tavasszal van, viszont a hőség rávilágít arra, milyen fontos szerepük van a fáknak a környezet hőmérsékletének szabályozásában. Így most, ebben a nagy melegben elhatározhatod magad, hogy ősszel Te is ültetsz fákat a ház köré! Azzal, hogy felfogják a ház falát és az ablakokat érő napfényt, már jelentősen tudják csökkenteni a lakás felmelegedését. Természetesen ezt is meg kell fontolni, mert egy rossz helyre ültetett, nem megfelelően kiválasztott fa több kárt okozhat, mint hasznot. Kérd ki kertészek véleményét, járj utána milyen fa lenne a legmegfelelőbb a házad körül, ősszel pedig kezdődhet az ültetés!  

Szellőztetés késő este, hajnalban!

Még a legmelegebb nyári napon is estére egészen kellemesre hűl a levegő. Ezt az időszakot kell kihasználni a lakás szellőztetésére, lehűtésére. Ezért nyáron mindig késő estétől kora reggelig, amikor a kinti hőmérséklet alacsonyabb, mint a benti, nyisd ki az ablakokat, ajtókat, és próbálj meg kereszthuzattal szellőztetni. Napközben, bármennyire kecsegtetőnek is tűnik az enyhén szellős időben ablakot nyitni, ne tedd, mert csak a meleg levegő fog bejutni a lakásba! Ha korán szoktál lefeküdni, lehet akár éjszakára egy ébresztőt is kapcsolni, ekkor felkelni és kinyitni az ablakokat.

Sötétíts!

Sötétítsd el akár egész napra az ablakokat, üveges ajtókat redőnnyel, sötétítő függönnyel. A sötétítő függönyhöz válassz fehér vagy világos színű anyagot, ami visszaveri vagy kevésbé nyeli el a fényt! Ha vannak a szobában növények, ott is próbálj meg valamennyire árnyékot biztosítani, csak félig felhúzni a redőnyt. Az ablakok gyors árnyékolói lehetnek a kívülről a párkányra helyezett növények. A virágládákba ültetett fűszernövények, virágok, vagy zöldségfélék némi árnyékot vetnek az ablakra. Ha van teraszod, erkélyed ezt is árnyékold egész nap napernyővel, napvitorlával! Ugyan pici előre tervezést igényel tavasszal, de élő árnyékolókat is bevethetsz, ültess futónövényeket a terasz, erkély elé! Ilyen lehet az egynyári hajnalka, vagy a sarkantyúka, melyeket akár madzagokra is felfuttathatsz, virágaikkal még dekoratívak is és beárnyékolják a teraszt, az ablakokat.

Kerüld a túl párás levegőt a lakásban!

A járólap felmosása, vagy a függönyök benedvesítése szintén hűti a lakást. Azonban ezzel óvatosan kell bánni, ugyanis a magas páratartalmú levegőt melegebbnek érezzük.

Fogyassz kellő mennyiségű folyadékot!

Nem hagyhatjuk ki a kellő mennyiségű folyadék fogyasztásának fontosságát. Fogyassz napközben minimum 2-2,5 liter vizet! Ne feledd, a csapvíz iható, ha valamiért még sem szereted, szerezz be víztisztító berendezést! A flakonos ásványvizekre pedig mondj nemet! Ha már unod a vizet, néhány hűsítő hatású mentalevéllel és egy kis citromlével ízesítheted!

Igyál egy meleg teát!

Furcsán hangzik, sokan nem is képesek rá, de a hőségben egy meleg, akár forró tea igazán hatásos tud lenni. A forró ital hatására fokozódik az izzadás, melynek párolgása csökkenti a test hőmérsékletét. Válaszd a hűsítő hatású hibiszkusz-, kamilla- vagy mentateát!

Helyezz vizes ruhát a tarkódra, homlokodra, csuklódra

Helyezz a csuklódra, tarkódra egy hideg vizes textil zsebkendőt, kendőt, törölközőt, és tartsd rajta legalább 1-2 percig. Ez a módszer segíti a tested lehűlését, frissítőleg hat, és elkerülhető a test túlmelegedése, a hőguta kialakulása. A hőség következménye lehet ugyanis a hőguta, amikor a szervezet hőmérsékletének emelkedése mellett zavar keletkezik a hőleadásban, a test képtelen lesz leadni a felesleges hőt, túlmelegszik. Ezen segít a hideg vizes borogatás.

Használj testpermetet!

Időnként fúj magadra egy kis vizet, amit illóolajokkal illatosíthatsz is! Ehhez egyszerűen egy tiszta, pumpás flakonba tölts vizet, és ezzel fújd le a karod, lábad, a nyakad környékét! Illatosításhoz 20-30 ml vízhez adj 5-10 csepp 100% tisztaságú illóolajat, melyek közül a menta, eukaliptusz, grapefruit, citrom hűsítő hatású.

Áztasd a lábad hideg vízben!

Keress egy lavórt, vagy vödröt, engedj bele hideg vizet, és áztasd ebben a lábad! A vizet utána felhasználhatod viráglocsolásra, vagy WC-öblítésre.

Főzz ritkábban!

Ez nem azt jelenti, hogy ne készítsd el magadnak vagy a családnak az ételt, hanem próbálj meg főzés nélkül elkészíthető fogásokat választani! Gyümölcsök, zöldségek, befőttek turmixolásával elkészíthető hideg levesek, saláták, szendvicsek remek választások ilyenkor.

Fogyassz hideg krémleveseket, joghurtot, kefirt!

Fogyassz hideg krémleveseket, amiket főzés nélkül, turmixgépben is el tudsz készíteni. A joghurt és kefir önmagában is hűsít, de a hideg krémlevesek alapja is lehet.

Válaszd a könnyű ételeket, salátákat ebédre!

Kerüld a nehéz, csípős, fűszeres ételeket! Egyél inkább többször, kis adagokat, részesítsd előnyben a salátákat.

Ha főznöd kell, időzítsd kora reggelre vagy késő estére!

Azért nem lehet hosszú hetekig csak salátákat és turmixot enni, így ha főzni szeretnél valamit, próbáld meg kora reggel vagy késő este elkészíteni, hogy ne a nagy melegben kelljen a konyhában főznöd, és hogy ki tudjon szellőzni, le tudjon hűlni a konyha.

A sütőt kerüld el!

A nyári hőség nem a sütőben sült húsok és illatozó sütemények időszaka! Ha sült húst szeretnél enni, készítsd el gyorsan egy serpenyőben; a sütik közül pedig a gyors, hideg pohárkrémeké most a főszerep.

Hideg ital, jégkocka

A hideg limonádé és szörp, különösen jégkockával felturbózva gyors felfrissülést ad. Jégkocka készítéséhez használd a hűtőhöz tartozó jégkockakészítőt, ha ilyen nem volt, szerezz be egyet használtan, vagy vásárláskor részesítsd előnyben a szilikonból készültet. Ha van szilikon bonbonkészítő formád, használd azt “jégkocka” készítéséhez! Ami maradjon távol az otthonodtól, az az egyszer használatos jégkockakészítő tasak!

Kerüld az alkoholos és koffein tartalmú italokat!

Az alkoholos és koffein tartalmú italok vízhajtó hatásúak, a nagy melegben, amikor a hidratálás különösen fontos, kerüld ezeket az italokat.

Használj legyezőt!

Mára már teljesen kiment a divatból, de régen fontos része volt az öltözetnek a legyező. Azonban a nagy melegben igazán praktikus kis eszköz, amit akár papírból is hajthatsz magadnak!

Viselj világos, szellős ruhát!

A világos színű anyagok kevésbé nyelik el a meleget; a lenge, szellős ruhákon keresztül pedig jobban szellőzik a bőr, könnyebb a párolgás.

Pamut, lenvászon ruha előnyben!

Kerüld a műszálas ruhákat! A pamut és lenvászon anyag jobban szellőzik és képes felszívni az izzadságot, jobb párolgást biztosít, így jobban hűl a test.

Használd ki a színeket!

Vedd körül magad hűvösebb érzetet keltő fehér, drapp, kék, ezüst, fémes színű textíliákkal, tárgyakkal. A piros, bordó, sárga, narancs, barna színek meleg érzetet keltenek, az ilyen színű anyagokat, lakberendezési tárgyakat érdemes a nyári időszakban elpakolni. A vékony textíliák hűvösebb, míg a vastagok meleg érzetet keltenek, ezt is érdemes észben tartani, és kihasználni.

Nézz téli képeket és filmeket, képzeld magad a hóba!

Picit becsapja az agyunkat és a hőérzetünket, ha havas környezetről látunk képeket, felidézzük a téli emlékeket, vagy odaképzeljük magunkat.

Csökkentsd az elektromos eszközök használatát!

Használj minél kevesebb elektromos eszközt! A TV, telefon, számítógép helyett olvass, rajzolj, színezz! Azokat az elektromos eszközöket, amiket nem használsz, akár ki is húzhatod.

11-15 óra között, ha nem muszáj, ne menj ki a szabadba!

11-15 óra között van a legmelegebb kint, és ilyenkor a legkárosabb a napsugárzás is. Hacsak nem muszáj, ebben az időszakban ne tartózkodj a szabadban!

Viselj kalapot, sapkát, ha a szabadban vagy!

Védd a fejed a szabadban, viselj kalapot, vászonsapkát, vagy használj napernyőt!

Vidd magaddal az italod termoszban!

Egy jó termosz nem csak a meleg italt tudja melegen tartani, hanem a hideget is hidegen. Ha útnak indulsz tölts meg egy termoszt hideg vízzel, ezt vidd magaddal, így a víz nem fog felmelegedni napközben!

Fagyi, de honnan?

Készíts házi fagyit! Nagyon sok recept érhető el, nem nehéz elkészíteni őket, és nem szükséges hozzá semmilyen gép sem! Elég, ha a fagyasztóba helyezett folyékony fagyit félóránként- óránként megkevered, és visszateszed. Ha ez nem a Te asztalod, cukrászdában, fagyisnál kérd tölcsérbe a fagyit, vagy elvitelhez vigyél magaddal edényt és hűtőtáskát, és kérd saját csomagolásba!

Tusolj langyos vízben!

A hőségben a túl hideg víz nem kedvező tusoláskor. A hirtelen lehűtött test megpróbálja visszaállítani a normális testhőt, elkezdi felmelegíteni magát. Ezért javasolt inkább a langyos, 25 Celsius-fok feletti víz használata.

Aludj minél közelebb a padlóhoz!

A szoba leghidegebb pontja a padló, így ha magasan van az ágyad, és már nem tudsz aludni a hőségben, próbáld ki, hogy leteszel egy matracot a földre, és azon alszol. Aki emeletes, padlásteres házban lakik, ha megoldható, leköltözhet a földszintre aludni.

Az ágynemű anyaga is számít!

Alváskor kerüld a műszálas anyagú takarókat, a toll és pamut anyagú jobban szellőzik, hűvösebb érzést ad. Ágyneműnek válaszd a pamut anyagút, kerüld a gyapjút! Ha nagyon meleg van, egy vékony lepedő vagy a takaróhuzat önmagában is elég betakarózni.

Kerüld a hajszárítót!

Hajmosás után hagyd a szabad levegőn megszáradni a hajadat! Nem melegíted a szárítással a tested, és a haj száradása hőt fog elvonni.

Kösd fel a hajadat!

A hosszú haj nyáron nagyon meleg tud lenni. Ilyenkor, hogy ne melegítse a nyakadat, kösd fel copfba, kontyba, vagy hord laza fonatban!

Edzés, de mikor?

A sportolást időzítsd kora reggelre vagy késő estére. Az is egy lehetséges megoldás, ha a nagy melegben inkább a jógát választod.

Válaszd a leggyorsabb közlekedési eszközt!

Autóval vagy busszal jársz dolgozni és rendszeresen dugóba kerülsz, vagy hosszú az út? Akkor válassz más közlekedési eszközt, amivel gyorsabban bejutsz a munkahelyedre! A belvárosban egy biciklivel sokszor sokkal gyorsabban lehet közlekedni, mint autóval.

Hűvösebb helyek a szabadban

Amikor van rá lehetőséged, látogass el egy közeli parkba, erdőbe, vízpartra, strandra, ahol hűvösebb van, vagy a vízben lehűtheted magad.

Ha már nagyon nem bírod, menj el otthonról hűsölni!

Múzeum, könyvtár, színház, mozi, cukrászda- ha van olyan hely, ahol úgyis megy a klíma, és Te már nagyon nem bírod otthon, látogass el egy ilyen helyre.

A nagy hőségben különösen fontos figyelnünk testünk épségére, még az egészséges szervezetben is hirtelen fellépő, komoly problémák jelentkezhetnek. Ha rosszul érzed magad, mindenképpen kérj segítséget, és Te is segíts, ha valaki nem érzi jól magát!

Zöld Szokások Csapata